Thursday, June 11, 2015

#10 - Registering PASUM

UPDATE: 12th June 2017, ASSALAMUALAIKUM SALAM SEJAHTERA
To all future PASUMians, reading this post in order to get ready, I'll try my best to answer your quetions, but please do look for your FPs (who might be looking for you as well) since these kind of forms and documents change from time to time. It might be like this during my year of registering, but it may also be different in your years. 


Cheers! 

As I promised before, I wanted to write an official post on how to complete your registration forms for PASUM. This post adalah untuk bakal junior-junior PASUM 16/17 (ecehh aku pun baru masuk, sibuk nak ada junior. hahaha) yang konpius tentang perihal bagaimana untuk menyediakan dokumen-dokumen PASUM, dan bagi yang tak konpius, terdapat juga beberapa perkara yang tidak dinyatakan di dalam senarai semakan yang disediakan.

JADI KALAU ANDA BACA POST INI, Insha Allah masa nak daftar PASUM nanti anda tiada masalah. This was according to my year, okay. 

And believe me, you tak nak tak siap your documents before coming to PASUM. YOU MESTI NAK SIAP DOCUMENTS KALAU TAK LECEH NA MATEYY. (Hahaha okey, ini tipu je. tak adalah sampai leceh na matey. Sekadar leceh sesikit sebanyak tu adalah.) 

Sila ikut panduan ini dan insha Allah sesi pendaftaran anda akan selamat dan sejahtera. 

1) DOKUMEN PERIBADI. 

Personal Documents. Setiap personal documents ini perlu disahkan benar oleh mana-mana pegawai kerajaan bergred 41 dan ke atas. Sebagai contoh, Pensyarah di mana mana iPTA atau Pengetua Sekolah Kerajaan. Mereka ini, boleh mengesahkan dokumen anda. 

Kalau tak jumpa jugak, cuba jumpa Penghulu Ketua Kampung ke... Haa. Pastikan orang yang tandatangan dokumen anda ini ada cop sendiri. 

Pastikan anda ada sekurang-kurangnya 4 hingga 5 salinan; YANG DISAHKAN BENAR; untuk dokumen berikut: 

1) Salinan Kad Pengenalan (I/C) Pelajar 
2) Salinan I/C Ibu Bapa (sekiranya ibu atau bapa anda telah meninggal dunia, sila gantikan dengan sijil kematian.) 
3) Slip Keputusan SPM (3 salinan cukup.) 
4) Surat Beranak Ibu DAN Bapa 
5) Surat Beranak Pelajar 
6) Slip Bayaran Yuran Perkhidmatan (yang korang kena bayar dekat bank Islam tu, pastikan ada resit. Resit dia yang ini lah.) 
7) Salinan Buku Akaun Bank Islam 
8) Surat Tawaran UM (yang ini 3 salinan cukup.) 

Pastikan jugak, anda ada paling kurang 8 keping gambar passport. (Tak kisah background putih atau biru) 8 keping passport ni kasi lebih eh. Jangan kurang. 

Saya ingatkan jugak, kalau untuk salinan dokumen, pastikan lepas anda dah susun semua dokumen mengikut susunan yang ditetapkan, pastikan anda ada LEBIHAN SALINAN DOKUMEN PERIBADI. Lebihan salinan dokumen peribadi ni, biarlah ada lebih 2 atau 3 copy yang dah disahkan benar. 

Sebabnya, apabila anda mendaftar di KuAz (KK11) atau mana-mana Kolej Kediaman, dia akan mintak extra dokumen peribadi yang tidak dinyatakan seperti panduan dalam senarai semak dokumen tu. It's always better to be prepared. 

Pegang prinsip ni, BIAR LEBIH JANGAN KURANG. 

2) BORANG PERJANJIAN ASASI IPTA 

Okay, part ini biasa yang paling tricky. 
Bagi sesiapa yang dapat bantuan asasi daripada KPM, anda perlu men'settle'kan dokumen anda seperti berikut. 

1) Pastikan anda baca benar-benar borang Panduan Asasi iPTA tu. 
2) Pastikan setiap salinan anda adalah betaraf ORIGINAL dan BUKAN FOTOSTAT. (Yes, maksudnya setiap pengesahan setiap butiran hendaklah bertulisan tangan semula. Tak boleh buat satu copy, lepas tu fotostat. MESTI ORIGINAL.) 
3) Pastikan anda mempunyai 3 SET YANG LENGKAP of these documents: 
a. Surat Tawaran Asasi IPTA
b. Borang Asasi IPTA 
c. Borang Kedudukan Kewangan Penjamin 
d. Salinan I/C Pelajar 
e. Salinan I/C Penjamin 

INGAT TIGA SET LENGKAP EH. Jangan buat satu set sahaja. (Maybe akan ada perubahan. So better bawa tiga sebagai back up).

Lepas tu, untuk BORANG PERJANJIAN ASASI IPTA, anda perlu 'matikan setem' di Pejabat LHDN negeri masing-masing. Ya, anda perlu bunuh stem itu. :D


Cara-cara nak matikan setem, 
1. Print Borang Asasi IPTA 
2. Isi mana yang anda boleh isi. Bahagian Saksi kalau tak isi lagi pun, tak apa. Yang penting, isi mana yang anda boleh dan tahu isi. 
3. Pergi ke Pejabat LHDN (kalau duduk di Shah Alam, boleh pergi LHDN dekat Plaza Perangsang, berdekatan dengan Kompleks PKNS Shah Alam) 
4. Dekat Kaunter, tanya kat mana kaunter untuk matikan setem. 
5. Dia akan suruh anda pergi satu kaunter ni, dia akan suruh isi borang. Isi borang tu lengkap. Kat mana yang tak tahu mana nak isi, tanya uncle/makcik kat situ. 
6. Pastikan KETIGA TIGA borang perjanjian asasi iPTA anda di matikan setem. Satu setem untuk dimatikan bernilai RM10, oleh itu anda perlu membayar RM30 untuk matikan tiga borang perjanjian asasi. 

Lepas tu, beres untuk part ni. Jangan risau, nak matikan setem tu kejap je. Dia tak macam korang tunggu kat pejabat pos atau bank, di mana apabila nak tunggu tu, amik masa berjam jam. Yang ni memang sekejap. Kalau korang bernasib baik, 15 minit pun dah settle. 

3) MEDICAL CHECKUP

UNTUK SESI 2016/2017, Pelajar pasum tidak perlu buat blood test n x-ray. Itu untuk international student sahaja.

"Untuk kemasukan pelajar Pasum sesi 2016, borang pemeriksaan kesihatan bagi pelajar baharu telah ditambahbaik.

Asasi pasum semua pelajar local hanya perlu membuat pemeriksaan fizikal dan part 1 sahaja iaitu ujian air kencing.

Jika semasa pemeriksaan fizikal, doktor yang memeriksa menyarankn membuat ujian darah atau x-ray, baru pelajar perlu buat (if indicated)."

-Doktor Klinik Kesihatan Pelajar-



SO, ABAIKAN YANG BAWAH INI, INI SESI LEPAS PUNYA:
{{{{{{{{

 Haa buat pengetahuan anda semua, tang ni lah di mana ramai para pelajar PASUM stuck masa kitorang registration haritu. Pastikan anda tidak stuck macam kami yaaaaa. Huhuhuhu

Okey, untuk Medical Checkup PASUM, dia tricky sikit sebab dia mintak kita buat BLOOD TEST di mana sesungguhnya haruslah dibayar dengan mahalnya. Ingat, untuk setiap universiti punya medical checkup berlainan, ada yang hanya perlu buat urine test, ada yang kena buat sampai 3 kali blood test. Jadi, sebelum korang nak proceed, sila check korang punya borang Medical Checkup terlebih dahulu. 

Untuk borang medical checkup PASUM, anda perlu settle 3 benda; Urine Test, Blood Test dan X-Ray. 

So, kebanyakan klinik kerajaan TIDAK buat blood test, dan kebanyakan klinik kerajaan yang BOLEH buat blood test, mengambil masa sebulan untuk dapatkan result. Sedangkan sebelum masuk Universiti, anda hanya mempunyai around 2-3 weeks untuk settlekan semua dokumen. Jadi choose wisely. 

Kalau buat kat klinik swasta, biasanya hanya memakan masa 3 hari untuk dapatkan result. Tapi, bayar pun lebih laa. Saya haritu buat di Klinik Ajwa, Seksyen 7, Shah Alam. Klinik ni memang semua dia buat. Tapi bayar pun ongkosnya sungguh tinggi... Tapi okay compared to other clinics. 

Kalau anda nak buat FULL klinik swasta, anggaran bayaran anda lebih kurang begini. Sebab saya buat dekat Klinik Ajwa, 

-Medical Checkup + X-ray + Urine Test + Blood Test (Hepatitis and apatah): RM 215 
-Rubella Serology Blood Test: RM 150
so TOTAL: RM 365 

Kalau anda nak jimat, bolehlah buat separuh dekat klinik kerajaan, yakni Medical Checkup Regular, X-ray dan Urine Test. Manakala untuk 3 blood test berikut boleh buat dekat klinik swasta. Jimat lah sikit, tapi leceh nya banyak sebab kena pergi dua klinik berlainan. 

SATU PERINGATAN. Kalau doktor anda nasihatkan anda supaya TAK PAYAH buat Rubella Serology Test kerana anda dah pernah disuntik Rubella, JANGAN DENGAR. Hangpa semua buat ja test tu. BUAT TEST TAU, bukan amik suntikan Rubella. 

Sebab, kalau anda tak amik Blood Test Rubella Serology, pihak PPUM (Klinik Kesihatan UM) akan reject anda punya medical checkup, dan anda perlu register medical checkup anda sendiri di PPUM (ye, kena pergi PPUM sendiri dalam masa sebulan. Kalau tak, registration kat PASUM tak dikira. huhuhuhu)


}}}}}}}}}}}}




OLEH ITU SELAMAT MAJU JAYA BAKAL ADIK ADIKKU DI PASUM SEKALIAN. 
Tak tipu ah, duduk PASUM ni best. Dan MSKP kitorang (Minggu Suai Kenal Pelajar) or previously known as MHS (Minggu Haluansiswa) sangat best. Takdelah 'HELL' mana seperti yang di describe kan oleh blog-blog senior yang lepas. Hehe bergantung pada FP korang tahun tu la. Wkwkwkwkwkwk 

Nasib kami baiklah, dapat FP (fasilitator Pelajar) yang sangat baik-baik belaka, yang selalu ajak kami have fun. Huhuhu. Sampaikan ramai yang tak dapat nak move on dari minggu MSKP. Good job la, FP MSKP 15/16, WE LOVE YOU <3333 

115 comments:

  1. salam kak yang medical checkup tu klu buat lps masuk um x blh ke???.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Sebolehnya buat sebelum masuk UM (memang patut pun). Sebab ada deadline. Lepas masuk UM kita akan sibuk sangat takut tak sempat nak buat medical check up nanti.

      Delete
  2. "a. Surat Tawaran Asasi IPTA" means surat tawaran ke universiti tersebut kan?
    "b. Borang Asasi IPTA" means borang pejanjian asasi ipta ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. So Surat tawaran yang perlu sekali dengan borang perjanjian for 3 set tu Surat tawaran from um and bukannya surat tawaran bantuan asasi? Betulkan?

      Delete
  3. Nak tanya kalau kita dpt bantuan asasi daripada kpm, kita kena bayar juga ke yg kat bank islam tu? Bantuan asasi kpm tu mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayaran yg dinyatakan tu kena buat.

      Bantuan asasi kpm itu basically ialah elaun sara hidup.

      Delete
  4. so basically, yg kena wat 3 salinan hanya borang perjanjian [dan segala dokumen peribadi yg dikepilkan sekali] saja ke? borang maklumat pendaftaran pasum, borang maklumat peribadi, maklumat untuk kad pendaftaran n syarat2 tawaran kemasukan tu hanya satu salinan saja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul.

      Ingat ya, untuk borang perjanjian, ketiga-tiga set mestilah original dan bukan fotostat. Maknanya, kita kena buat 3 set borang perjanjian yg kosong, then kita isi satu per satu pada ketiga-tiga set borang tu. Matikan setem pada setiap set borang tu.

      And of course, dokumen peribadi mcm salinan ic,slip result spm dsb buat banyak2 dlm 5 camtu. Jgn lupa cop 'disahkan benar' pada setiap salinan dokumen yg kita buat

      Delete
  5. Replies
    1. Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Tempat kita matikan setem.Tanya ibu bapa kalau perlukan bantuan.

      Delete
  6. Abg utk yg dapat bantuan kerajaan tu,adakah yuran di bank Islam kena bayar gak??maksudnya,yg yuran 900 tu??ker kerajaan yg tanggung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah bayar. :)

      Yg kerajaan tanggung tu elaun dan juga beberapa yuran. So still kena bayar 900 yg disebut tu.

      *jangan lupa buat akaun bank islam ya*

      Delete
  7. Abg utk yg dapat bantuan kerajaan tu,adakah yuran di bank Islam kena bayar gak??maksudnya,yg yuran 900 tu??ker kerajaan yg tanggung

    ReplyDelete
  8. Yg yuran rm869 yg bayar kat bank islam tu yuran untill habis asasi ke? Ada lagi bayaran menyusul ke pada masa hadapan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah. Bayar tu untuk sampai habis asasi. Takde bayaran menyusul. Cuma, sediakan duit nak beli buku2, lab coat, dan lain2 dkt pasum nanti.

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. ic penjamin tu sapa eh, sapa penjamin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tengok syarat penjamin pada dokumen Panduan Mengisi Borang Perjanjian Asasi IPTA muka surat 5.

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. kalau gambar kat borang maklumat dengan borang student card lain lain boleh ke ? for sure taknak muka kat student card buruk en . gambar borang takpe . siapa je nak pandang .hihi . macam lawak je soalan tapi still nak tau jugak boleh ke tak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha amboi mentang2 boleh tanya.

      Kalau muka sama boleh je lah guna gambar lain2. Tapi tak profesional lah. Kalau boleh biar tangkap gambar passport yg baru, buatlah 10 keping. Lepas tu tampal semua gambar tu.

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Surat tawaran yg NK dikepilkan bersama borang akujanji tu,Surat tawaran pihak u atau Surat tawaran bantuan kerajaan Malaysia?

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Baca betul-betul. Surat yg nak dikepilkan tu ialah Surat Tawaran Asasi IPTA , means surat tawaran pihak u lah.

    ReplyDelete
  19. Salam. nak tnya. bahagian penjamin itu,ibu bapa boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tengok syarat penjamin pada dokumen Panduan Mengisi Borang Perjanjian Asasi IPTA muka surat 5.

      Delete
  20. Borang perjanjian asasi ipta tu semua orang ada kah ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Download kat website masa kita check upu.

      Delete
  21. salam, kalau surat tawaran bantuan kewangan pelajar asasi ipta tak perlu print 3 salinan eh? and lab coat tu slalunya brpa ringgit? hehe, nak buat budgetory.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat tawaran bantuan kewangan tak perlu 3 salinan, satu dah cukup. Yg perlu ada 3 untuk 3 set borang perjanjian asasi ialah surat tawaran asasi ipta, bukan surat tawaran bantuan kewangan.

      Delete
    2. Lab coat tak ingatlah, rasanya around rm40 bergantung pada kedai.

      Delete
  22. Tapi kenapa kat tawaran dah tulis kolej berapa nak duduk?

    ReplyDelete
  23. salam..personal document yang mintak time kat kolej kediaman tu perlu disahkan jugak x?dokumen mana yang biasa mintak?nk prepare bnyk sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap salinan mesti kena disahkan.

      Dokumen yg biasa minta ialah dokumen peribadi. Ada mention kat entry ni.

      Delete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. salam. Perlu tak buat salinan sijil koko? ataupu bawa yg original sahaja sudah mencukupi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Tak perlu serah apa2 sijil koko. Ini bukan interview hehe. Bawalah kalau nak bawa pun, yg penting dokumen2 yg kena lengkap mesti lengkap.

      Delete
    2. Maaf. Salinan koko I strongly suggest buat salinan because I heard that this year pasum nak salinan sijil koko. Buatlah at least 3 salinan dan mesti disahkan benar.

      Delete
  26. Ada masalah tak kalau personal document tu. Cth salinan ic sy sahkan benar, pastu sy photostat 5 copy. Ke semua copy tu nak kena original cop ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh takleh macam tu. Kita kena photostate 5 salinan dulu, then baru cop kat setiap salinan tu.


      Maknanya, setiap salinan tu ada kesan cop.

      Delete
  27. Ada masalah tak kalau personal document tu. Cth salinan ic sy sahkan benar, pastu sy photostat 5 copy. Ke semua copy tu nak kena original cop ?

    ReplyDelete
  28. Salinan IC sendiri dan penjamin perlu certify?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Mesti. Setiap salinan dokumen peribadi mesti certified true.

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Xray and blood teat kne buat ke x?? Dlam borang ckp utk international student. Tp kat ats ckp kne.buat..confuse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca betul2. Blog tu kata tak payah buat.

      Delete
    2. Ouhh sorry 😅😅😅 sbb doktir pun pelik xpyh buat xray.. Die kate biase kne buat.. Thanks a lot

      Delete
  31. Xray and blood teat kne buat ke x?? Dlam borang ckp utk international student. Tp kat ats ckp kne.buat..confuse

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum. Kan borang perjanjian asasi perlukan 3 copy dan setem hasil. 3 copy ni termasuk sekali ke dgn 1 copy dalam senarai checklist yg pasum nak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Yup. Sediakan 3 set borang perjanjian.

      Delete
  33. Kak Anis, kalau rindu PASUM so badly how eh? Heheheh :* BTW HI JUNIORS Y'ALL ARE CREME DE LA CREME. Enjoy every minute of foundation. And please buy reliable shoes for lecture, you people gotta walk quite a distance no doubt :,)

    ReplyDelete
  34. borang pengakuan penjamin tu tak perlu pengesahan kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tulis guna tangan, maka tak perlu cop pengesahan benar.

      Delete
  35. Emm yg medical checkup tu kan sy dh bwt kat klinik swasta tp blood test br sayu tau kena wajib bwt sbb sy igtkn utk international student only.... so klo sy bwt medical checkup utk blood test kat klinik swasta boleh tk? Sbb klinik yg dulu sy bwt medical checkup utk urine test n xray tu tkdk ujian darah? Blh ke? Thankz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud sy ialah bwt medical check up melalui dua klinik swasta yg berbeza..... satu klinik utk urine test... x ray... manakala satu lg klinik utk blood test ja

      Delete
    2. Tak payah buat blood test. Itu untuk international student only.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  36. Salam. Lab coat kena beli sendiri eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oops lupa nak cakap. You can also use hand-me-downs, just make sure they're the proper ones!

      Delete
  37. Yes, it wont be provided. Beli via PASUM lagi senang, during our year there's one with UM's logo and one without it. Spare some cash to buy them after orientation :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. For this session, lab coat will be sold during orientation, semasa pendaftaran di PASUM.

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Salam. Borang perjanjian asasi IPTA tu pun kene disahkan benar ke? Means kene cop setiap helai salinan disahkan benar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu sahkan benar untuk borang perjanjian asasi ipta sebab setiap salinan tu adalah original.

      Delete
    2. Salam. Lagi satu matikan setem msti dibuat di lembaga hasil sahaja or boleh dibuat di pejabat daerah sekiranya ada kemudahan matikan setem di sana?

      Delete
  40. Kan perjanjian ipta tu nak 3 salinan, means dokumen sampingan macam salinan ic tu semua kena 3 salinan jugak lah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa sekarang, satu salinan pun mencukupi. Cuma untuk play safe, boleh je bawa 3 salinan.

      Delete
  41. and satu lagi.. Sorry menyusahkan. Kan akak kata kena sediakan extra documents cam salinan ic apa semua, kalau kita tak sediakan macam mana? Susah tu nak mintak pengesahan pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak sediakan, nanti kat tempat pendaftaran kalau tak cukup kita akan kelam kabut sikit. Kalau rasa boleh sediakan cukup2, cubalah.

      Delete
  42. a. "Surat Tawaran Asasi IPTA" means surat tawaran ke UM from pihak UM atau dlm semakan upu tu atau surat tawaran bantuan asasi tu??

    ReplyDelete
  43. Surat bantuan yang perjanjian tu

    ReplyDelete
  44. assalam..lab coat wajib dibeli atau tidak ? katakan klu ade dah dirumah..jd saya tak yh beli boleh ? mmg ade dua jenis labcoat ke ? i mean yg berlogo n x berlogo ? yg mana mmg kena ada ?

    ReplyDelete
  45. assalam..lab coat wajib dibeli atau tidak ? katakan klu ade dah dirumah..jd saya tak yh beli boleh ? mmg ade dua jenis labcoat ke ? i mean yg berlogo n x berlogo ? yg mana mmg kena ada ?

    ReplyDelete
  46. assalam. lab coat yg mana wajib beli ? yg berlogo or not. kalau dah ada ..saya x beli dah tak pe tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Generally, if it's in the list- then just make sure you have em. If you already have a lab coat, then you don't have to buy. With or without logo, that's quite unimportant :")

      Delete
  47. Kalau buat account bimb tu after masuk boleh ke? Because my ic hilang and siap lambat lagi so how?

    ReplyDelete
  48. Always prepare everything beforehand because it's going to be a hassle if you bring it forth. If IC hilang, you can request for IC sementara at Pejabat Pendaftaran which is of the same function for any matter at all :) Good luck.

    ReplyDelete
  49. Thanks tapi itula dah pergi bank and they said xboleh buat pakai ic sementara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya betul-betul tidak dapat selesaikan, sila maklumkan kepada fasi bertugas semasa hari pendaftaran pasum (30 dan 31 mei), dan juga pegawai di kaunter bendahari.

      Delete
  50. Assalamualaikum. Saya nak tanya ttg maklumat waris dalam borang maklumat pendaftaran pelajar dkat muka surat 4 tu. jika saya tiada waris terdekat di selangor dan kl, bolehkah saya tulis saudara mara yg bdekatan dgn rumah sya saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Boleh, asalkan bila ada emergency, pihak pasum boleh contact.

      Delete
  51. Assalamualaikum. Saya nak tanya ttg maklumat waris dalam borang maklumat pendaftaran pelajar dkat muka surat 4 tu. jika saya tiada waris terdekat di selangor dan kl, bolehkah saya tulis saudara mara yg bdekatan dgn rumah sya saja?

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum,saya nk tanya segala borang peribadi untuk kemasukan ke pasum tu ade syarat penggunaaan pen tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Tak ada syarat. Hanya borang perjanjian asasi ipta sahaja yg ada syarat penggunaan pen.

      Delete
  53. Documents yg nk disahkan benar tu boleh disahkan by ketua rukun tetangga of ssbuah kwsn perumahan tu tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada gred dia. Pegawai gred 41 dan ke atas boleh sahkan dokumen kita.

      Delete
  54. Documents yg nk disahkan benar tu boleh disahkan by ketua rukun tetangga of ssbuah kwsn perumahan tu tak??

    ReplyDelete
  55. Borang Perjanjian Asasi IPTA tu dapatkan kat mana ek ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu makluman dari KPT dulu. Borang perjanjian asasi IPTA tak berguna kalau surat tawaran bantuan kewangan pun kita tak dapat lagi.

      Delete
  56. Nak download kat mana eh borang perjanjian asasi ipta? Kat laman web kpt ke? Tapi tak ada pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu makluman dari KPT dulu. Borang perjanjian asasi IPTA tak berguna kalau surat tawaran bantuan kewangan pun kita tak dapat lagi.

      Delete
  57. Assalamualaikum. Saya nak tanya sijil kokurikulum tu ambil yg latest sahajakan? Maksudnye waktu form 4 and form 5.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ambil yg latest, tak semua pun tak apa. Asalkan ada.

      Delete
  58. Assalam.borang perjanjian asasi ipta tu utk sesi 2018/2018 x kluar lgi ke?

    ReplyDelete
  59. Nak tny, kenapa dlm doc yg saya print out , x ada pon borang asasi ipta tu?

    ReplyDelete
  60. Tumpang tnya, mana nk dpat borang perjanjian asasi ipta tu? Dlm doc yg saya print, xde lgsung borang tu pun..

    ReplyDelete
  61. salam,nk tanya kenape dlm doc yg saya print tu xde borang perjanjian asasi ipta?
    adakah ia x kluar lagi untuk sesi 2017/2018?

    ReplyDelete
  62. Borang Kedudukan Kewangan Penjamin ni apa ye ? Slip gaji ke ?

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. To those commented above^ I'm really sorrry tak sempat nak menjawab pertanyaan you guys, I forgot my blog existed :")

    ReplyDelete